Cum funcționează Căutarea Google: aflați cum să vă clasați în 2022

Având în vedere cantitatea de informații disponibile în prezent pe web, este aproape imposibil să găsești ceea ce cauți fără ajutor pentru a le clasifica. Google Latitude este conceput pentru a te ajuta să sortezi sutele de miliarde de pagini din indexul de căutare Google pentru a găsi instantaneu cele mai relevante și utile rezultate și pentru a le afișa astfel încât să poți găsi imediat ceea ce cauți.

Aceste sisteme de poziționare constau dintr-o serie întreagă de algoritmi. Pentru a beneficia de cele mai utile informații, algoritmii Google Search analizează mai mulți factori, inclusiv termenii de căutare, relevanța și ușurința de utilizare a paginii, capacitatea sursei, locația și setările tale. De exemplu, în afișarea rezultatelor pentru termenii de căutare cu privire la subiectele de știri, actualitatea conținutului este mai importantă decât definiția din dicționar.

În plus, dacă activezi în era Marketingului Digital, te ocupi de conținut sau implementezi strategii de optimizare SEO, algoritmul de Căutare Google reprezintă principalul instrument pe care trebuie să știi să-l folosești. În continuare, vom explica cum funcționează algoritmul de căutare Google și ce puteți face pentru a îndeplini cerințele acestuia.

Ce înțelegem prin Google Search Algorithm?

Algoritmul de căutare Google se referă la procesul intern pe care motoarele de căutare îl folosesc în clasificarea conținutului. Aceasta implică luarea în considerare a mai multor factori, cum ar fi relevanța și calitatea acestuia față de o anumită interogare de căutare. Înainte de a intra în detalii, haideți să aflăm mai multe despre uneltele folosite de Google în cadrul procesului de clasificare:

Crawling – vorbim despre prima etapă ce presupune accesarea paginilor unui website de către componenta unui motor de cautare al cărui scop este sa colecteze paginile web pentru a le indexa. Cu alte cuvinte, crawling-ul este procesul de indexare a datelor de pe paginile web prin utilizarea unui program sau script automat. Aceste scripturi sau programe automate sunt cunoscute sub mai multe nume, inclusiv web crawler, spider, spider bot și adesea prescurtate la crawler.

Indexing – a doua etapă se referă mai mult la înțelegerea conținutului, lucru posibil doar atunci când botul/crawler-ul citește și înțelege informația din fiecare pagină, urmând să-i ofere un loc în baza de date Google. Prin urmare, indexarea presupune validarea structurii unei pagini, începând de la textul, imaginile și alte fișiere media folosite, până la configurarea sitemap-ului, a titlurilor și a etichetelor.

Serving – cea de-a treia etapă constă în a determina care dintre paginile indexate sunt mai relevante și mai utile pentru o anumită interogare de căutare. Procesul este cunoscut și sub numele de Ranking, iar în această etapă de clasare intervine algoritmul de căutare Google.

Cum funcționează algoritmul de căutare Google?

Din păcate, în afara cercului de angajați Google, nimeni nu știe cu exactitate mecanismul de funcționare. Există două motive pentru: unul invocă motive financiare, iar celălalt ține de integritatea companiei. Chiar și așa, dacă toată lumea ar avea acces la aceste informații foarte puțini vor înțelege pe deplin cum funcționează sistemul, atâta timp cât fiecare ar alege să-l schimbe după bunul plac. La scară mică, ar putea fi frustrant să descoperi că orice căutare pe care o faci returnează rezultate care nu te ajută prea mult, dar la scară largă poate destabiliza multe afaceri și locuri de muncă.

Prin urmare, oamenii calificați care lucrează în domeniul SEO și marketing digital speculează adesea cu privire la modul de operare al algoritmilor, oferind în același timp sfaturi pentru a ne ajuta să obținem poziții cât mai bune în motoarele de căutare, iar partea distractivă rămâne aceea că, deși majoritatea conceptelor rămân un secret bine păstrat, Google salută măiestria persoanelor avide de informație care au reușit să furnizeze suficiente detalii încât să ne ofere șansa de a ne forma o imagine de ansamblu. De fapt, din 2019, Google a oferit numeroase informații și sfaturi prin canalele sale oficiale de comunicare, inclusiv ghiduri detaliate despre ceea ce apreciază atunci când clasifică conținutul.

În acest context, John Mueller, care ocupă funcția de Senior Webmaster Trends Analyst al companiei, acționează frecvent din prisma unui purtător de cuvânt neoficial al corporației. Prin postări regulate în social media și prin participarea în cadrul a numeroase conferințe și evenimente publice, acesta încearcă să reducă decalajul de cunoștințe dintre Google și comunitatea SEO mai largă. Desigur, niciun reprezentant Google nu va dezvălui vreodată informații secretizate despre algoritm, dar deseori vor lăsa niște indicații esențiale despre cum ne putem păstra direcția către a ne îmbunătății tehnicile și strategiile în domeniul în care activăm.

Factorii cheie de clasare în algoritmul de căutare Google

În baza a ceea ce Mueller și Google au declarat de-a lungul anilor, putem analiza câțiva dintre factorii cheie pe care algoritmii îi iau în considerare și modul în care influențează strategiile de optimizare SEO.

SEMNIFICAȚIE ȘI INTENȚIE

În cadrul algoritmului de căutare Google, înțelegerea și clarificarea semnificației și intenției de căutare reprezintă o primă etapă esențială. Deși rămân încă un secret la nivel de companie, odată cu trecerea timpului, specialiștii din domeniu au reușit să facă o listă cu specificații despre modul în care motorul de căutare percepe detalii precum:

Cât de specifică este căutarea – utilizatorul caută rezultate în jurul unui subiect mai larg, ca de exemplu „ce presupune grădinăritul” sau unul mai specific, cum ar fi ce instrument de grădinărit ar trebui folosit pentru o anumită sarcină.

Sinonime (moduri de exprimare similare) – construirea acestui sistem s-a concretizat în mai bine de cinci ani, permițându-i să înțeleagă că, de exemplu, „schimbarea unui bec” înseamnă același lucru cu „înlocuirea unui bec”.

Limbaj – dacă personala în cauză face o căutare în limba engleză, de exemplu, acest lucru înseamnă asta că cel care caută dorește rezultatele în engleză?

Localitate – dacă ești o persoană care caută informații despre afaceri locale, cum ar fi orele de deschidere ale unui local sau o firmă de curățătorie, de exemplu, într-o anumită zonă, algoritmul lucrează în așa fel încât să-ți ofere rezultate la nivel local și nu național.

Noutăți – dacă utilizatorul caută prețul acțiunilor Tesla sau cele mai recente scoruri din Premier League, atunci algoritmul poate interpreta că numai cele mai actualizate informații vor fi valoroase și utile pentru cel care caută.

Așadar, este necesar să te asiguri că tot conținutul site-ului este optimizat. Mai mult, trebuie să verifici dacă intenția din spatele cuvintelor cheie este una clară (acest lucru se poate face folosind instrumente de cercetare aprofundată a cuvintelor cheie).

RELEVANȚA

Odată cu semnificația și intenția căutării luate în considerare, următoarea etapă presupune căutarea în indexul Google pentru a identifica cele mai relevante răspunsuri. Tot aici, un rol important îl are și optimizarea SEO on-page. Nu uita că unul dintre indicii de bază care îți indică că pagina ta este relevantă din punct de vedere al performanței căutărilor se referă la cuvintele cheie folosite de utilizatorii și în conținutul de pe pagină.

Google este, de asemenea, responsabil și pentru implementarea datelor operaționale agregate și anonimizate, care implică analiza de conținut, mai degrabă decât simpla tastare a cuvintelor cheie care se potrivesc cu expresiile pe care utilizatorii le caută cel mai des. Din acest motiv, conceptul de „cercetare de subiecte” este folosit mai des, multe site-uri oferind servicii bazate pe o analiză a temelor abordate de potențialii concurenți din același domeniu.

CALITATEA

În ultimii ani, Mueller a continuat să menționeze modul în care calitatea conținutului poate juca un rol esențial pe lista factorilor de clasare, astfel că din 2019 Google a implementat o serie de linii directoare detaliate pentru ca toți cei implicați în SEO să aibă un gând clar despre procesul de selecție pe care îl fac motoarele de căutare.

În cadrul acestor linii directoare, Google oferă o serie de întrebări și răspunsuri cu ajutorul cărora poți evalua calitatea conținutului tău, multe concentrându-se mai multe pe conceptele de expertiză, autoritate și încredere. Aceștia sunt cei trei piloni de evaluare care alcătuiesc procesul E-A-T al companiei.

Ce reprezintă conceptul E-A-T?

Deși nu reprezintă judecătorul final și decisiv al calității conținutului, E-A-T (expertiză, autoritate și încredere), rămâne una dintre cele mai importante părți ale algoritmului Google. În prezent, compania folosește un evaluator uman pentru a analiza calitatea conținutului și pentru a valida rezultatele algoritmului.

De exemplu, dacă un calup de informație a fost încărcată și indexată de Google, algoritmul va începe o evaluare pe baza calității sale, proces pe care noi încă nu-l cunoaștem în profunzime. Ulterior, un alt evaluator va examina din nou conținutul și va lua o hotărâre referitoare la calitatea informației. Toate aceste decizii sunt luate în conformitate cu Search Quality Evaluation Guidelines (SQEG), un document PDF care poate fi consultat de oricine dorește să verifice modul în care este analizat ulterior conținutul.

„Your Money or Your Life” (YMYL)

Este de preferat să acorzi atenție asupra a ceea ce Google definește drept conținut YMYL în cadrul SQEG. Acolo regăsești în mare măsură aspectele de „autoritate” și „de încredere” ale ghidurilor E-A-T. Conținutul YMYL reprezintă orice informație publicată, dar care ar putea afecta fericirea, sănătatea, siguranța sau stabilitatea financiară a cititorului. Se pare că în astfel de situații, Google nu va lua în considerare clasarea acestui tip de conținut decât dacă este scris de un expert.

Pentru a-ți oferi un exemplu în acest sens, să ne imaginăm că dacă vrei să publici o postare pe blog care susține un anumit tip de dietă, criteriul după care se ghidează Google este ca textul și informația să fie validate de un profesionist în domeniu. De asemenea, dacă scrii un articol despre avantajele și dezavantajele unei anumite scheme de pensii ar trebui, conținutul nu poate fi relevant pentru Google dacă tu nu ești un expert financiar certificat și așa mai departe. SQEG oferă o descriere detaliată a ceea ce este clasificat ca YMYL și este un factor important de clasare în algoritmul de căutare Google, așa că mai bine te asiguri că îndeplinești cu strictețe cerințele menționate.

EXPERTIZA UTILIZATORULUI

Algoritmii Google sunt proiectați să promoveze pagini mai utilizabile față de cele mai puțin utilizabile, în special acolo unde identifică „puncte persistente de durere pentru utilizatori”. În practică, acest lucru înseamnă că algoritmii de căutare vor acorda prioritate site-urilor care:

Se încarcă și se afișează corect pe cât mai multe browsere (Firefox, Chrome etc.);

Sunt compatibile cu majoritatea dispozitivelor (laptop, computer, tabletă, telefon mobil) utilizate în procesul de căutare;

Au timpi de încărcare rapidă, chiar și pentru utilizatorii fără cea mai bună conexiune la internet.

Totodată, Google va informa în prealabil cu privire la posibilele actualizări în astfel de circumstanțe și va oferi, de asemenea, instrumentele necesare pentru ca cei responsabili de conținutul site-ului să poată măsura și îmbunătăți performanța acestuia.

Cel mai bun exemplu în acest caz este factorul ranking, sub numele de „metrics UX” sau Core Web Vitals, responsabil pentru monitorizarea, măsurarea și compararea experienței utilizatorului în timp, iar legat de modul în care se realizează colectarea tuturor acestor date, procesul în sine poate fi o provocare deoarece, spre deosebire de alte tipuri de valori, ele pot fi greu de cuantificat deoarece reflectă comportamentul uman în sine.

×